Sunday, January 24, 2010

Analogi air mengalir...

Assalamualaikum semua..
Hari ni dapat ilham nak menulis lagi dan hari ini analogy air mengalir pulak..




Tengok air kat sebelah ni. Cantik tak? Sebab dy boleh mengalir, so air dy senantiasa bersih dan cantik mata memandang.

 Air sentiasa bertukar, sentiasa mengalir.. hurm comel2.








Ape beza gamba ni pulak? Owh jgn tertarik kt mak cik tu pulak eyh. So air ni?

Kite pun cakap, warne dy menunjukkan air ni tak bersih sangat. Mungkin ade jentik2 atau pun hidupan air yang sama waktu dengannya right?

Lagi, air ni mungkin da lame kt sini. Terkumpul aje. Tak berkembang langsung. Huhu






Air yang mengalir eyh??? Apa yang boleh kita umpamakan seperti air yang mengalir? Ok. maybe duit? Kalau duit tu kte tak spend, tak gune la.. same la macam air yang tak mengalir. Is that the case? Hurm, tapi duit tak kan busuk kan? Or maybe air yang mengalir ni macam manusia. Kalau duduk setempat aje, tak pergi kemane mane, mane la nak tau pasal tempat lain kan? ooo.


A good guest. But still, kalau tak pegi mana2 pon kita boleh aje dapat maklumat pasal banyak benda yang terjadi kt sekeliling kita kan? Hurm2.. So ape sebenanye air yang mengalir ni? Air tu melambang kan ape..


Dalam konteks kita dalam pengisian kita kali ini, air ini diibaratkan sebagai.. ILMU. mesti ade pembaca yang dapat teka kan? Haa tahniah. Boleh claim hadiah nnti eyh (hihi main2 aje eyh).


So, analogy air yang mengalir ni sama la macam ilmu pengetahuan kita. Dalam kehidupan seharian kita, banyak sangat ilmu yang kita perolehi, tak kira la ilmu agama ke, ilmu duniawi ke, dan sebagainya. Dan kita mungkin share kan dengan kawan2 kita, or not right? Ilmu bukan sahaje ape2 yang dinyatakan diatas, even kita punye experience pon tu ilmu jugak kan?


Bila kite dapat sesuatu ilmu tu, kite kena la share. Kita tak nak la ilmu tu jadik macam air yang bertakung tu kan? Dan lagi, kalau kite tak share, nnti kte lupe camne? Boleh aje tulis kt buku kan? hihihi..


Tapi, kalau kita renungkan balik, mmg sesuaila analogy air yang mengalir ni utk ilmu yang kita ade. Sebab, air yang mengalir, ilmu yang kita sebarkan kepada org lain. Contoh terbaik nye, diri saye ni, analogy air mengalir ni saya da tau lame dah.. So bila saya cerita ape yang saya ingat kt sini, mesti tak semua yang saya tau ade kat sini. Mungkin sesetengah cerita yang lebih menarik saya dah lpe. Huhuhu.

So, lepas baca ni, kita dapat ilmu baru kan? Haaa. jom share ngan membe2 eyh. :D

5 comments:

amybermonolog said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

pergh terbaek la ade blog tok usrah

Aishah Esa said...

haha, sape ni? baru nak letak sikit2 aje. lepas ni cerita ghulam pulak. tguu. hehehe

Anonymous said...

hik2. sy pkai spec tpi bkn hisyang ok
wakaka

Aishah Esa said...

oit mok cik amyyyyy. ngaa jgn gedik kt blog ak eyh :P