Saturday, January 9, 2010

Analogi Bola Besi..

Alhamdulillah. Sepanjang usrah dijalankan bersama kakak usrah ktorg, kak izzati, byk benda baru yg ktorg belajar..
Sebelum ni, nak kate bz, not that bz, but then i really does not put any effort to actually update this blog. And i guess i have the knowledge, so why don't i share.. right?

usrah kali ini membawa kita kepada satu analogi yg amat penting utk kita fahami.. InsyaAllah, kalau kita faham analogi ni, kita boleh ceritakan pada kawan2, dan kita boleh juga gunakan analogi ni utk actually try pimpin kawan2 kite,..

gamba sekadar hiasan

bila kita cakap aje pasal bola besi, apa pendapat kita? keras? comel? kalau baling kt tingkap rumah boleh pecah? hurm all that really not a worst assumption right? (of course they are not, since they come from me huh? really...haha)

tp, kita kena faham satu, bola besi amat lah susah nak cair, tak caye try bakar...kan? dalam analogi kita pada kali ini, bola besi ini terdapat byk lapisan2 yg mesti kita terokai satu persatu.

layer yg pertama, is really the core of the metal ball. Dalam analogy kita pada kali ini, teras sebuah bola besi adalah diibaratkan sebagai akidah kita...
AKIDAH..
O_o
owh..

So, apa yang penting sekali as a muslim is the core, the aqidah itself. Kalau aqidah kita dah betul2 mantap, atau seiring dgn bola besi yg kita leburkan td, leburan tu kemudian akan melebur kpd lapisan kedua..
iaitu..
pemikiran, hati, dalaman..
owh..

dan lapisan terakhir ialah..
luaran, cara pemakaian, cara makan, adab sopan, pergaulan..

here it is. better huh?
maaf atas anak panah n garisan2 coklet tu.. itu nak menunjukkan apabila akidah yg ditengah itu cukup panas, ia akan melebur kepada setiap lapisan, dan hanya! apabila lapisan kedua tu cukup panas, lapisan ketiga pula akan melebur...

dengan hanya analogi ini, tidak cukup utk memantapkan pemahaman tentang analagi ini..
so disini ade satu contoh terbaik kpd analogi ini..

awak ade sorg kawan, kire dy ni free hair la.. contoh~
so awak, mmg sayang habes la kat kawan awak ni.. then awak terpikir cara nak dorong kawan awak ni jadi baiik, i mean, pakai tudung la..
so, ape awak buat? ok la. awak ni tak suka pakai direct aje tegur dy.. so awak pon cakap kt dy,..
"ak kan bukan ape, ak ade hal sikit nak cakap ni, ko pon tau kan.. yg rambut ni aurat, tp kenape ko tak pakai tudung.. berdosa..., bla bla bla bla..."
so, kawan awak ni pon ok la, cam terase gak la..atas usaha awak menasihat kan dy... so esok nye dy pon pakai tudung.. tp,
dah 10 hr awak tak jumpe dy, then last2, hr ke 11.. awak nampak dy free hair balik.. ceyh~ kecewa..

so, kt sini lah bergunanya analogi bola besi ni. kita tak leh nak ubah seseorg tu dr segi luaran.. tp, inner dy yg penting. kita tak leh nak leburkan bola besi tu dr lua~ dalam perlu dileburkan dahulu...
mane pegi akidah dy. sepatutnye, dalaman yg kita kena kuatkan.. macam mana dengan solat dy, cukup ke 5 waktu? puasa kah dy dibulan ramadhan.. itu yg penting. the first layer.. kalau semua tu dah kuat, maka dy akan melebur kepada lapisan kedua, iaitu hati dan perasaan dy.. dy akan mula berfikir ape yg baik dan buruk utk diri dy, dy lebih mengenal agama itu sendr.. lebih menghayati, dalam hati dy dah ade islam.. then, akan merebak ke lapisan luaran nye.. so dy akan start pakai tudung dgn sndr nya.. insyaAllah lebih lama dr 10 hari, dan mungkin sepanjang hayat dy? amacam? mesti kita senyum lebar pada hari itu..

bukan itu saja, ade satu lg yg perlu dikongsikan disini.. dikala ini, banyak umat islam yg dicerca, dihina.. tp kita ada rasa apa2? kalau kita memahami islam itu sendiri, kita akan rasa sedih, sayu.. dan kita fikir kita perlu lakukan sesuatu.. samelah dgn analogy bola besi ni. kalau aqidah kita kuat, kita akan sentiasa memikirkan nasib umat islam diseluruh dunia..(lapisan kedua), dan mungkin kita akan sentiasa berdoa kepada Allah agar dikuatkan iman mereka, dan kita juga.. kita juga mungkin akan lebih berhati hati dalam berbelanja, banyak menderma.. dan sebagainya.....

analogi ini amat penting dalam kehidupan seorg islam. Asalkan teguh teras seseorang islam itu...(aqidah), maka hati dan dalaman nya akan sentiasa mengingati Allah, sentiasa mematuhi suruhannya dan menjauhi larangannya..dan akhirnya, luaran nya akan terserlah keperibadian islam..
insyaAllah..

6 comments:

semut said...

suka bangat dengan cerita bola besi.

kim slm kat kak zati ya, aisyah. :)

Anonymous said...

blogwalking, terjumpe. sgt3 suke. thanks for the sharing.

org purdue said...

aishah.
a vey nice post.
peringatan bwt sy di sini...

Aishah Esa said...

thanks semua-- alaa, tak letak name camne nak tau sape..huhu

kte nak ckp ape kt kak izati?
semut kirim salam? hihihihi
gurau2. :D

Anonymous said...

nak copy paste boleh?

Aishah Esa said...

boleh no hal :)
lg ramai baca lg bagus.